TOPIK 1 : METODOLOGI
PENGAJARAN BAHASA ARAB ( 1 )
Definisi :
Arbak Othman ( 1985 ) Peng. Bhs ialah cara2 guru menyampaikan maklumat kpd pelajarnya bgmana sesuatu bhs itu digunakan mengikut tatabhs yg betul.
1. Metod Nahu dan Terjemah
( Metod tradisional / Metod klasik )
1.1: Matlamat Metod.
a. Pelajar menguasai tatabhs & berupaya menulis
dgn betul.
b. Pelajar dpt menterjemah teks bhs asing dgn betul.
c. Pelajar dpt menguasai kosa kata yg byk.
1.2: Sejarah Metod
Digunakan sbg teknik pengajaran bhs sbl teknik2 lain belum ditemui berabad dahulu. Dipelopori oleh sarjana Jerman spt Johan Sidenstucker, Karl Plotz pada kurun ke 18. Dikenali sbg metod Prusia yg disusun oleh sarjana Amerika pd thn 1845.
1.3: Ciri2 Metod Nahu & Terjemah
a. Memfokuskan tatabhs.
b. Pengajaran tatabhs secara deduktif ( perincian
hukum secara terperinci – contoh ).
c. Penekanan kpd kosa kata.
d. Bhs ibunda sbg media pengajaran.
e. Terjemahan secara meluas.
1.4: Kelebihan Metod
a. Kos rendah kerana tiada kos ABM.
b. Kelayakkan guru minima.
c. Saiz kelas tidak terhad.
d. Penglibatan guru yg minima dan tidak perlu
persediaan yg rumit.
1.5: Kelemahan
a. Tiada perkataan yg benar2 sama erti dlm 2 bhs.
b. Perbezaan struktur ayat dlm 2 bhs.
c. Pelajar mahir menterjemah ( tulisan ) tetapi gagal
berkomunikasi ( lisan ).
d. Pelajar pasif.
2. Metod Terus / Langsung.
Pengajaran bhs melalui pertembungan terus dgn bhs asing yg ingin dipelajari dlm lingkungan yg bermakna.
2.1: Sejarah
a. Pemodenan drp metod nahu dan terjemah.
b. Diperkenalkan oleh Michell West dan Herald
Palmer pd thn 1920-1935.
2.2: Ciri Metod Terus
a. Penjelasan makna perkataan / ayat dibuat secara
lakonan, objek konkrit, gambar dll.
b. Penjelasan terhadap struktur ayat yang digunakan
sehari-hari
c. Byk latihan mendengar & mengajuk
d. Menggunakan bhs sasaran tanpa bhs ibunda.
e. Jumlah pelajar terhad.
2.3: Kelebihan
a. Sesuai dgn perkembangan kanak2 yg suka meniru
dan menjadi tabiat
b. Penekanan susah kpd payah.
c. Fokus kpd penguasaan bertutur.
d. Guru kurang mengalami kesukaran menterjemah.
2.4: Kelemahan
a. Kesukaran menterjemah kosa kata sifat spt malu,
pendiam, cantik.
b. Pengajaran pertuturan tidak diajar serentak dgn
bacaan.
c. Jangkamasa yg panjang.
d. Metod amat khusus. Hanya guru terlatih shj yg
boleh menampaikan pegajaran dgn berkesan.
3. Metod Bacaan.
Bacaan dijadikan asas pengajaran bhs asing.
3.1: Sejarah
a. Dipelopori oleh Michell West semasa mengajar
bhs inggeris di India.
3.2: Ciri2
a. Dimulakan dgn latihan mendengar ayat2 mudah
dan kemudian mengikut dan menyebut sbl
diperkenalkan teks.
b. Diikuti bacaan senyap dan kuat.
c. Pembetulan / pengukuhan oleh guru.
3.3: Kelebihan
a. Tidak perlu hafalan dan penguasaan nahu.
b. Fokus kpd aspek sebutan yg tepat.
c. Kefahaman diberikan guru dlm bhs ibunda.
3.4: Kelemahan
a. Kefahaman murid terhadap bhn bacaan adalah
meragukan.
b. Pelajar yg lemah membaca lambat menguasai
bhs.
c. Jangkamasa yg panjang.
3.5: Teknik Pengajaran
a. Dimulakan dgn penerangan system bunyi.
b. Latihan mendengar.
c. Memebaca teks ringkas dan latihan lisan.
TOPIK 2 : METODOLOGI PENGAJARAN
BAHASA ARAB ( 2 )
1. Metod Audiolingual ( Pandang Dengar )
1.1: Definisi
Abdullah Hassan ( 1984 ) : Kaedah yg menggunakan APD spt kad imbasan, graf, filem, sisipan dll yg disertai latihtubi agar murid dpt menggunakan seluruh alat sebutan dan pendengaran utk belajar.
1.2: Sejarah.
a. Berkembang sejak 1950an di Amerika atas dasar
keperluan dan kepentingan bhs asing bg
menyaingi
kecepatan perkembangan ilmu di Rusia.
b. Istilah yg dicipta oleh Prof. Nelson Brooks pd
1964.
1.3: Tujuan
a. Pelajar dpt mengembangkan 4 kemahiran bhs
iaitu mendengar, bertutur, membaca dan menulis.
b. Pelajar dpt memahami kebudayaan asing melalui
pengalaman dlm bhs.
1.4: Ciri
a. Lisan sbl tulisan
b.Interaksi bersemuka
c. Proses mekanik ( proses yg melibatkan
pembentukan perlakuan ).
d. Struktur lbh penting drp makna.
e. Larangan bhs ibunda
1.5: Kelebihan
a. Pnggunaan APD akan memberikan kesan positif
kepada pengajaran.
b. Menggunkan seluruh alat sebutan.
c. Pelajar tidak terpaksa mengambakan sesuatu yg
sedang dipelajari.
1.6: Kelemahan
a. Apa yg dihafaz kadang2 tidak sama dengan
situasi sebenar.
b. Ada kemungkinan pola ayat yg dipelajari tidak
boleh digunakan dlm situasi sebenar.
c. Amat membebankan guru kerana latih tubi
menuntut byk tenaga perlu dicurahkan.
d. Memerlukan masa yg panjang.
1.7: Teknik Pengajaran
a. Dimulakan dgn sebutan dialog.
b. Proses meniru dan menghafaz.
c. Menumpukan aktiviti kumpulan.
d. Latihtubi sebutan.
e. Bacaaan teks.
f. Latihan menulis melalui peniruan.
2. Metod Eklektik / Active Method / Kaedah Campuran.
2.1: Definisi:
Penggabungan drp beberapa metod utk mencapai keberkesanan pengajaran. Hilmi ( 1982 ) Campuran kaedah pandang sebut dan kaedah sukukata bergantung kpd kesesuaian pelajar, situasi dan bhn yg digunakan.
2.2: Sejarah
a. Berkembang di Perancis dan dikenali sbg Kaedah
Multiple Approah pada thn 1920an.
2.3: Penekanan
Kemahiran bhs disampaikan mengikut susunan:
a. Bertutur
b. Menulis
c. Memahami
d. Membaca
2.4: Ciri2
a. Kemahiran bhs diperolehi melalui latihan bukan
diwarisi.
b. Pengajaran bhs harus mencakupi pengajaran
budaya.
c. Bhs sasaran adalah medium pengajaran.
d. Pengajaran 4 kemahiran bhs adalah serentak.
e. Penekanan tunggal pd satu sesi pengajaran. ( cth:
tatabhs, kosa kata ).
f. Pengajaran secara induktif. ( Contoh – huraian
penjelasan ).
2.5: Kelebihan
a. Budaya bhs turut menjadi keutamaan.
b. Penekanan kpd 4 kemahiran bhs menjadikan
metod ini lebih berkesan.
c. Medium pengajaran adalah bhs sasaran
menjadikan metod ini agak berkesan.
2.6: Kelemahan
a. Guru perlukan latihan yg komprehensif.
b. Kesusahan utk mendptkan guru serbaboleh.
3. Metod Komunikatif
3.1: Definisi
a. Fokus utama adalah pengajaran dan bukan
pembelajaran.
b. Penekanan kepada guru ( Pengajar ) dan bukan
murid.
3.2: Sejarah
a. Bermula pada akhir 1960an hasil daripada
pembahruan pengajaran Bhs Inggeris.
b. 1972 Wilkins mengutarakan silibus komunikatif
bg pengajaran bhs.
3.3: Ciri2 Komunikatif
a. Makna perkataan amat penting.
b. Penggunaan bhs ibunda dibenarkan secara
minima.
c. Terjemahan boleh diberikan secara minima.
d. Galakkan amat penting kpd pelajar supaya
berkomunikasi.
3.4: Konsep Komunikasi Dlm Pengajaran Bhs
Komunikatif.
a. Bhs adalah satu sistem utk menyatakan makna.
b. Fungsi utama bhs adalah utk berinteraksi secara
berkomunikasi.
c. Struktur bhs menggambarkan fungsi kegunaan
komunikasinya.
d. Unit asas bhs bukan hanya tatabhs dan
strukturnya tetapi juga terdiri drp unsur fungsi
dan makna komunikatifnya.
* Anthony ( 1983 ) berpendapat PBK bukan satu
metod tetapi adalah pendekatan.
3.5: Prinsip Pengajaran.
a. Prinsip Komunikasi – komunikasi sebenar akan
menggalakkan pembelajaran.
b. Prinsip Tugasan – Aktiviti yg dpt menggunakan
bhs utk melaksanakan tugasan juga akan
menggalakkan pembelajaran.
c. Prinsip Bermakna – Bhs yg bermakna akan
mengukuhkan pembelajaran.
3.6: Cadangan Prinsip PBK oleh Canale dan Swain ( 1980 ).
a. Matlamat utama adalah utk mewujudkan integrasi
di antara keupayaan komunikatif dan strategi
komunikasi.
b. PBK hendaklah berdasarkan keperluan
komunikasi pelajar.
c. Pelajar hendaklah diberi peluang yg luas utk
mengambil bahagian dlm interaksi.
3.7: Kriteria PBK oleh Finocchiaro dan Brumfit ( 1983 ).
a. Makna adalah matlamat utama.
b. Dialog hendaklah mempunyai nilai komunikasi
yg tidak di hafaz.
c. Ayat yg digunakan hendaklah yg realistik dan
bukan rekaan.
d. Latih tubi adalah dibenarkan.
e. Penekanan kepada sebutan ayat dan perkataan yg
betul.
f. Perlu melalui proses mudah ke sukar.
3.8: Model PBK
a. Model Pattison ( 1987 )
Cadangan aktiviti yg sesuai dlm p& p:
a. Soal jawab b. Dialog dan main peranan.
c. Xtvt menyesuaikan d. Strategi komunikatif.
e. perbincangan f. Gambar/cerita bergambar.
g. Teka teki dan masalah.
3 Peringkat dlm P & P Pattison:
1. Memperkenal dan menunjukkan xtvt. Pelajar
mencuba.
2. Pelajar mempraktikkan bhs dgn bimbingan guru
dan rakan.
3. Pelajar mempraktikkan bhs dgn bebas.
b. Model Sano ( 1984 )
Cadangan aktiviti yg sesuai dlm p& p:
a. Xtvt bhs dijadikan pemanas bdn sbl p & p.
b. Memperkenalkan item tatabhs yg baru – rutin
seharian.
c. Praktikal.
d. Membaca teks.
e. Prkatik komunikasi.
TOPIK 3: KAEDAH DAN TEKNIK
PENGAJARAN BHS ARAB
1. Definisi:
a. Kaedah: Abd. Ghafar ( 2003 )Peringkat di mana
teori pengajaran dipraktikkan.
b. Teknik: Abd. Ghafar ( 2003 )Peringkat
pelaksanaan pengajaran dlm bilik darjah.
Dalam satu kaedah pengajaran mungkin terdapat
beberapa teknik yg digunakan.
2. Pemilihan Kaedah dan Teknik Mengajar.
Bergantung kepada beberapa aspek :
a. Persediaan Guru – Kemahiran menyampaikan
ilmu secara bijaksana.
1. Mengetahui Psikologi Pelajar – latarbelakang.
2. Mengetahui perkembangan teori pendidikan.
3. Memahami isi kandungan pelajaran
4. Mahir memilih kaedah berdasarkan topik.
b. Objektif Pengajaran – Penentuan objektif akan
memudahkan pemilihan teknik yg hendak
dilaksanakan.
c. ABM yang sesuai.
d. Jangkamasa pengajaran.
e. Latar belakang dan jumlah pelajar.
3. Pendekatan Pengajaran dan Pembelajaran. Pendekatan yg menumpukan komunikasi ialah:
a. Hiwar b. latihtubi
c. Ungkapan rutin d. penglibatan aktif murid.
e. Minima terjemah.
4. Kaedah dan Teknik
a. Kaedah Syarahan – Perlukan beberapa
penekanan:
1. Suara
2. Kelajuan tutur kata
3. Penyoalan
4. Peluang mencatat
5. Penggunaan ABM
b. Kaedah Ajuk Hafaz
c. Kaedah Permainan – Panduan pelaksanaan
adalah seperti berikut :
1. Mudah diterangkan dan difahami.
2. Mudah dilakukan.
3. Boleh diubahsuai.
4. Menggunakan peralatan yang mudah.
5. Hadiah utk pemenang.
d. Kaedah Lakonan dan Perbualan – bertujuan utk
mendekatkan pelajar dgn situasi sebenar.
Beberapa perkra yg perlu diambil perhatian :
1. Situasi yg berbentuk komunikasi.
2. Kefahaman murid terhadap situasi.
3. Pelakon yg sesuai.
4. Kebebasan murid utk meyuarakan pendapat.
5. Perbincangan slps lakonan.
e. Kaedah Teka-teki dan Kuiz – berbentuk
penyelesaian maslah.
Langkah2 pelaksanaan:
1. Kenalpasti bentuk pelaksanaan ( individu /
kumpulan ).
2. Rangka soalan bhs bersesuaian. Cth :
sintaksis,susunan ayat dll.
3. Peluang utk penyelesaian masalah.
4. Buat kesimpulan / rumusan.
f. Kaedah Nasyid
Terbahagi kepada dua.
1.Nasyid yg mengandungi kaedah dan pola yg perlu
dihafaz. Cth: tasrif feel.
2. Nasyid umum – berbentuk pengukuhan kepada
kosa kata yg telah dipelajari.
TOPIK 4: ABM DLM
PENGAJARAN BHS ARAB.
1. Konsep:
Apa shj yg digunakan dan mampu membantu mencapai obj. pengajaran.
2. Kategori:
a. Alat pandang cth: rajah, lukisan.
b. Alat dengar cth: radio, pita rakaman.
c. Alat pandang dengar cth: tv, lcd.
3. Kepentingan
a. ABM merangsang minat dan kefahaman.
b. Membantu penyampaian guru.
c. Menjimatkan masa dan boleh menjelaskan byk
perkara.
d. ABM menawarkan pengalaman sebenar.
e. ABM mengukuhkan ingatan murid.
4. Jenis ABM
a. ABM tradisi cth : papan tulis, gambar, kad imbasan dll.
b. ABM Moden cth : Sofware, radio tv, cd interaktif.
5. Masalah
a. Sebelum Penggunaan :
1. Susah diperolehi dan mahal.
2. Operasi rumit.
b. Semasa Penggunaan:
1. Murid gagal menguasi cara penggunaan.
2. Punca kuasa blackout.
c. Selepas Penggunaan:
1. Penyimpanan.
2. Penyelenggaraan.
TOPIK 5: PENGUKURAN
1. Definisi :
a. Lee Shok Mee ( 1993 ) : Proses menghasilkan
nilai kuantitatif bg menentukan peringkat
pencapaian pelajar.
b. Abdul Fatah ( 1985 ) : Aktiviti mengumpulkan
maklumat secara sistematik dan mengaturkan
maklumat dgn teratur.
2. Fungsi:
a. Bagi Pentadbir:
1. Utk membuat perancangan program.
2. Penyelidikan.
3. Pengelasan pencapaian.
4. Ubahsuai dasar.
b. Bagi Guru Bimbingan:
1. Membantu pelajar mengenali dirinya sendiri.
2. Membantu pelajar membuat keputusan terhadap
pembelajarannya.
c. Bagi Guru:
1. Mendapatkan maklumat pencapaian murid.
2. Merancang pengajaran yg sesuai.
3. Mengesan punca kelemahan muird.
4. Penempatan murid.
d. Bagi Murid:
1. Mngetahui tahap pencapaian sendiri.
2. Mengenalpasti kelemahan utk penambahbaikkan.
3. Memperolehi sijil kelayakkan tertentu.
3. Jenis2 Pengukuran:
a. Pengukuran Pencapaian
Ujian yg dibentuk utk mengukur sesuatu mata pelajaran / topik yg tlh dipelajari sama ada dlm j/masa terdekat atau tempoh yg lbh panjang.
b. Pengukuran Kecekapan / Ujian Keupayaan Bhs.
Ujian yg dijlnkan utk menguji sejauh mana kecekapan bhs bg kegunaan pelajar pd masa hadapan. Tidak berasaskan kpd mana2 sukatan.
c. Pengukuran Jangkaan
Pengukuran yg dijlnkan utk menjangkakan kebolehan pelajar menguasai bhs dan sejauh mana mereka bersedia menghadapi pembelajaran.
d. Pengukuran Penempatan
Dijlnkan utk membahagikan pelajar mengikut tahap agar mereka dpt bersama dgn pelajar yg setaraf mereka.
4. Bentuk Soalan Objektif:
a. Aneka pilihan
b. Betul salah
c. Al Muzawwajah ( Padanan )
d. Melengkapkan Pernyataan
Kelebihan soalan objektif:
1. Ciri keobjektifan yg tinggi.
2. Kebolehpercayaan yg tinggi.
3. Byk item boleh ditadbir dlm masa yg sama.
4. Boleh mengandungi semua aras.
5. Ciri2 Soalan yg Baik.
1. Kesahan
a. Kesahan Dalaman
Kesahan yg mempunyai unsur2 dalaman dlm sesuatu ujian.
1. Muka
Kesahan yg dpt dilihat pd set soalan spt muka hadapan yg terdpt butiran penting ujian.
2. Isi Kandungan
Sejauhmana ujian itu menepati bidang, topik atau m / pelajaran yg hendak diuji. Struktur ayat yg menjadi saolan atau arahan adakah tepat atau sebaliknya.
3. Respon.
Respon pelajar slps menduduki ujian yg boleh dijlknkan temuduga untuk mengetahuinya. Sejauhmana pelajar memahi arahan atau kehendak soalan.
b. Kesahan Luaran.
Kesahan yg diperolehi drp unsur2 di luar soalan. Kesahan luaran blh didapati dengan membuat perbandingan ujian dengan:
1. Ujian lain. Jika stastistik sama maka kesahan
adalah tinggi.
2. Aktiviti pelajar. Jika pelajar cerdas dlm aktiviti
mendapat keputusan yg tinggi maka kesahan
adalah tinggi.
3. Ramalan pelajar terhdp pencapaian sendiri.Jika
ramalan pelajar dgn keputusan adalah tepat maka
kesahan adalah tinggi.
c. Kesahan Gagasan.
Adalah ciri yg sah yg terkandung dlm sesuatu ujian utk mengukur tert,tingkahlaku mental manusia.
Tert adalah :
1. Kecerdasan otak.
2. Kreativiti.
3. Motivasi.
4. Toleransi.
5. Kebolehan.
6. Penaakulan.
7. Sifat keadilan.
2. Kebolehpercayaan
Sejauhmanakah sesuatu ujian itu berjaya menguji dan mengukur dgn tepat apa yg telah diuji. Kebolehpercayaan tinggi apabila skor murid adalah sama walaupun ujian telah dijlnkan berkali-kali oleh murid yg sama tahap tetapi berbeza individu.
Unsur yg mempengaruhi Kebolehpercayaan.
a Bilangan sample. Semakin byk semakin tinggi
kebolehpercayaan soalan.
b.Proses pemeriksaaan kertas jawapan. Perbezaan markah yg minima oleh beberapa panel pemeriksa
atas skrip yg sama menunjukkan kebolehpercayaan yg tinggi.
c. Proses pelaksanaan ujian. Tempat ujian ditadbir, masa yg diberikan dan kemudahan yg disediakan.
d. Arahan soalan. Semakin jelas arahan kehendak soalan semakin tinggi kebolehpercayaan.
Cara Mencapai Kebolehpercayaan Soalan
a. Uji-ulang-uji.
Ulang ujian yg sama terhadap calon yg sama dlm tempoh yg tertentu. Keputusan yg setara menunjukkan kebolehpercayaan ujian adalah tinggi.
b. Ujian serentak.
Dua ujian yg berlainan tetapi mempunyai kandungan dan bentuk yang serupa dilaksanakan terhadap dua kumpulan. Kolerasikan keputusan . Nilai yg tinggi menunjukkan kebolehpercayaan ujian adalah juga tinggi.
c. Ujian bahagi dua.
Ujian yg terbahagi kpd dua bahagian yg mempunyai soalan yg sama bentuk dlm kedua2 set. Soalan ditadbir sekaligus kpd calon yg berlainan. Keputusan akan dikira dan ia akan akan menunjukkan sama ada kedua2 bahagian mempunyai ketekalan dan kebolehpercayaan yg tinggi atau sebaliknya.
3. Keobjektifan
Keobjektifan dpat dilihat dari segi interpretasi terhadap soalan dan pembahagian markah oleh pemeriksa yg berlainan. Jika guru yg berlainan memberikan markah yg hampir sama bagi skrip jawapan yg sama maka itu menunjukkan soalan tersebut mempunyai keobjektifan yg tinggi. Ini membawa maksud setiap pelajar berhak utk mendapatkan markah yg wajar bg skrip jawapannya tanpa ada diskriminasi jantina, kaum, sosioekonomi dsb.
4. Kebolehtadbiran
Kebolehtadbiran merujuk kpd urusan mekanikal ujian tersebut drp peringkat penggubalan, pentadbiran dan pemeriksaan dan proses2 selepasnya. Ujian yg mempunyai kebolehtadbiran yang baik ialah ujian yg mengambil kira aspek2 tersebut di samping kosnya yang sederhana.
Ciri2:
a. Arahan jelas.
b. Format yg sistematik.
c. Sistem pemarkahan utk memudahkan murid
menjangkakan panjang jawapan.
5. Kemudahtafsiran
Data mentah drp keputusan perlu dimudahtafsirkan berdasarkan tujuan ujian :
a. Perbezaan pencapaian murid.
b. Perbandingan dengan keputusan ujian sebelum.
c. Kekuatan dan kelemahan murid.
d. Mengetahui punca kelemahan.
TOPIK 6: PERMAINAN BAHASA
1. Tujuan
Meningkatkan keyakinan diri utk berinteraksi menggunakan struktur ayat2 mudah yg menjadi rutin seharian.
2. Kelebihan
a. Untuk membolehkan pelajar membiasakan diri
dgn struktur ayat mudah dan dpt menyebutnya
dengan betul.
b. PB boleh menjadi bhn rangsangan yg
meyeronokkan kpd murid.
c. Boleh menjadi satu aktiviti pengukuhan
pembelajaran.
d. Sebagai masa rehat yg berfaedah.
3. Matlamat PB
Permainan yg dijlnkan mestilah bermatlamat spt berikut :
a. Utk mewujudkan masa rehat yg berfaedah dan
tidak terlalu formal.
b. Utk memberi peluang kpd murid menggunakan
bhs sbg perantaraan.
c. Utk menigkatkan keyakinan diri dan
menghilangkan rasa malu serta rendah diri.
d. Utk mengukuhkan isi pelajaran.
e. Utk membentuk sikap positif.
4. Objektif PB.
a. Merangsang interaksi verbal.
b. Menambah keyakinan dan kefasihan.
c. Bertindak sbg alat utk mengikis rasa bosan.
d. Utk memenuhi naluri murid yg suka bermain.
e. Utk mengembangkan bakat dan kepimpinan.
5. Prosedur Pelaksanaan PB.
Pelaksanaan PB dlm pengajaran perlu mengambil kira dua tahap berikut:
a. Tahap Pengenalan dan Latihan.
William Littlewood ( 1981 ) merujuk tahap ini
sbg thp prakomunikatif.
1. Asingkan unsur pengetahuan
2. Sediakan model pengetahuan utk dipelajari da
ditiru murid.
b. Tahap Penilaian.
1. Libatkan pelajar dgn lbh aktif.
2. Integrasikan kemahiran yg tlh dipelajari.
6. Pengelolaan PB
Pb blh dilaksanakan secara berpasangan, berkumpulan mahupun secara individu.
a. Secara Berkumpulan.
1. Berikan arahan dan syarat permainan dgn jelas
secara bertulis.
2. Hadkan bilangan ahli agar tidak terlalu ramai.
3. Minimakan xtvt gerakerja bertulis.
4. Maksimakan xtvt lisan.
b. Secara Berpasangan.
1. Lebihkan peluang mendengar dan bertutur.
2. Lebihkan jumlah pasangan dlm xtvt.
c. Secara individu.
1. Lebih bersifat sbg xtvt pengayaan.
2. Amat sesuai utk murid pintar dan cerdas.
3. Murid berfikir sendiri utk menyelesaikan
masalah. Rujuk kpd guru jika bermasalah.
7. Peranan Guru
a. Guru bersifat pendamping dan seharusnya tidak
melibatkan diri dlm xtvt.
b. Jgn terlalu ambil berat ttg kesalah bhs.
c. Rancang xtvt mengikut tahap munasabah murid.
d. Gunakan arahan dlm bhs mudah.
8. Ciri2 PB yg baik.
a. Dpt mengukuhkan kemahiran bhs.
b. Mempunyai rangsangan dan bhn menarik.
c. Dpt merangsang murid utk memberi respon.
d. Penglibatan aktif murid.
e. Mencabar dan menggalakkan kemahiran berfikir.
9. Contoh2 PB
a. Radio ajaib.
b. Telefon rosak.
c. Kotak beracun
d. Fikir dan nyatakan.
e. Teka lukisan
TOPIK 7: RANCANGAN
PENGAJARAN
1. Definisi:
Terbahagi kpd 3 iaitu:
a. Rancangan Tahunan
b. Rancangan Mingguan
c. Rancangan Harian
Satu rancangan kerja berdasarkan sukatan pelajaran yg dirancang utk memudahkan guru membuat persediaan pengajaran berasaskan kpd objektif dan aktiviti yg tertentu.
2. Kepentingan:
a. Sbg nota panduan kpd guru.
b. Supaya fokus pengajaran tepat.
c. Sbg panduan utk mengenal pasti kaedah dan
teknik yg akan digunakan tepat.
d. Sbg rujukan dan semakan.
e. Penanda aras prestasi guru.
3. Langkah Penulisan RP Tahunan.
a. Sebelum :
1. Merujuk SP, HSP, Buku teks
2. Pastikan jumlah minggu pengajaran dlm setahun.
3. Kenal pasti topik yg hendak diajar dlm satu
penggal.
4. Pastikan agihan masa yg ditetapkan dan agihan
topik.
5. Tentukan format yg akan digunapakai.
b. Semasa :
Pastikan :
1. Kesesuaian isi pelajaran dgn jumlah waktu.
2. Kenal pasti objektif khas yg hendak dicapai.
3. Kekerapan pengajaran dlm seminggu.
4. Rancangan Tahunan :
Perancangan yg dibuat utk tempoh setahun dan mengandungi :
a. Sukatan pelajaran.
b. Skop kemahiran
c. Senarai kemahiran yg dicadangkan.
e. Skop pelajaran yg perlu utk menguasai
kemahiran.
5. Rancangan Mingguan :
Sebahagian drp perancangan tahunan. Antara kandungannya ialah :
a. Objektif
b. Topik yg hendak diajar.
c. Hari / darjah / kelas.
d. Perincian isi pelajaran.
e. Kemahiran bhs.
f. Nilai yg ingin diterap.
g. Catatan
6. Rancangan Pengajaran Harian :
Child ( 1986 ) merumuskan beberapa aspek yg perlu diambilperhatian sbl menyediakan RPH :
a. Tentukan objektif.
b. Tentukan kesesuaian objektif.
c. Hubungan kesesuaian obejektif dgn isi pelajaran.
d. PSA murid terhadap isi pelajaran.
e. Keseuaian kaedah yg akan digunakan.
f. Kesesuaian ABM.
g. Penilaian yg akan digunakan.
h. Kelengkpan dlm bilik darjah.
7. Kerangka RPH
a. Pilih tajuk.
b. Tetapkan isi pelajaran.
c. Tentukan objektif.
d. Kenal pasti xtvt
e. Tetapkan situasi.
f. Pelaksanaan.
g. Penilaian ( Pengayaan dan Pengukuhan )
8. Hasil Pembelajaran
Hasil Pembelajaran ialah jangkaan apa yg akan dipelajari oleh palajar setelah tamat pengajaran. HP pembelajaran perlu disediakan bg meningkatkan kualiti pembelajaran.
PERBEZAAN ANTARA OBJEKTIF DAN HP
OBJEKTIF
HP
Pernyataan apa yg perlu dibuat oleh guru. Apa yg akan diajar dan apa yg perlu dirancang. Dinyatakan sbl pengajaran. Pernyataan ttg apa yg tlh dipelajari pelajar setelah pengajaran.
LAFAZ OBJEKTIF LAFAZ HP
Murid dpt menyebut صباح الخير دان صباح النور
Murid dpt berbual dgn menggunakan صباح الخير دان صباح النور
9. Prinsip Penulisan HP
a. Meliputi ilmu, sikap yg terhasil drp pembelajaran.
b. Mewakili pringkat prestasi minimum.
c. Boleh dicapai.
d. Difahami pelajar dan guru.
TOPIK 8 : PRAKTIKAL
DLM PENGAJARAN BHS ARAB.
1. Definisi:
Asal perkataan Greek bermaksud kecil.
Praktikal sebahagian kecil drp seluruh kegiatan pengajaran termasuk jumlah pelajar, kaedah, masa dsb.
2. Matlamat dan Objektif:
a. Memberikan pengalaman sebenar drp teori-teori
yg dipelajari.
b. Memberi keyakinan kpd guru.
c. Mengenalpasti potensi guru.
d. Mengenalpasti kelemahan guru.
e. Latihan kemahiran guru.
3. Ciri2 PM
a. Objektif p& p yg terhad utk memudahkan
pencapaian.
b. Jumlah pelajar yg terhad.
c. Berfokus hanya kpd satu atau dua strategi
pengajaran shj.
d. Jangka masa p & P yg terhad.
e. Bhn pengajaran yg terbatas.
f. Perbincangan slps pengajaran.
4. Kemahiran Mengajar Dlm PM
a. Set induksi.
Beberapa aspek dlm set induksi:
1. Penyoalan.
2. Penjelasan objektif pengajaran.
3. Hubungkait isi pelajaran dgn kehidupan murid.
4. Paparan visual berkaitan.
b. Huraian konsep.
Merupakan intipati pelajaran. Perlu disampaikan secara terperinci. Menggunakan laras bhs yg sesuai dan mudah.
c. Menyoal da mengemukakan soalan.
Teknik penyoalan akan menyebabkan murid sentiasa mengikuti pengajaran dgn fokus. Penyoalan akan menguji pemahaman, mengalakkan murid berfikir.
d. Melayan soalan murid.
Guru perlu melayan soalan murid secara sama rata walaupun mungkin merasakan soalan tertentu kurang penting kerana mungkin soalan tersebut amat penting dan tidak diketahui murid.
e. Melayan jawapan murid.
Berikan reaksi positif terhadap jawapan murid. Reaksi yg positif akan mendorong murid utk memberikan jawapan dgn lebih baik. Jgn menghukum jawapan salah murid secara spontan kerana akan membantutkan pemikiran mereka. Minta bantuan rakan lain yg mempunyai jawapan yg lain.
f. Menggunakan media pengajaran.
Penggunaan media kan membantu pengajaran mencapai objektif secara berkesan. Gunakan abm walaupun minima.
g. Penilaian
Laksanakan penilaian utk menguji keberkesanan pengajaran. Penilaian boleh dbuat secara:
1. Penyoalan
2. Ujian ringkas bertulis.
3. Beri peluang murid bertanya.
4. Permainan.
h. Gerakgeri guru dan bhs isyarat.
Awasi gerakgeri dan pandangan. Guru perlu bergerak ke semua arah dan tidak hanya tertumpu ke satu arah sahaja. Pandang semua murid.
i. Menutup Pengajaran.
Mengakhiri pengajaran dgn membuat penegasan atau rumusan pengajaran.
5. Kelebihan PM
a. Satu kaedah latihan yg amat sesuai dan berkesan.
b. Tidak memerlukan peralatan canggih.
c. Dapat memperbaiki sesuatu teknik pengajaran.
d. Masalah lebih mudah dikesan dan diperbaiki.
6. Penilaian Dalam Latihan Mengajar.
a. Persediaan Rancangan Mengajar.
Format rancangan pengajaran harian.
b. Proses pengajaran dan pembelajaran.
1. Set induksi.
2. Perkembangan isi pelajaran.
3. Penghuraian.
4. Penggunaan abm.
5. Penglibatan dan xtvt murid.
6. Kawalan kelas.
7. Penilaian dan penutup.
c. Personaliti guru.
1. Minat dan kesungguhan.
2. Kematangan guru.
3. Hubungan dgn sekolah.
4. Hubungan dgn murid.
5. Penjagaaan masa.
6. Pakaian dan perwatakkan.
7. Kesilapan Dlm Latihan Mengajar.
a. Tiada rph.
b. Objektif pengajaran tidak tepat.
c. Tiada abm.
Aspek penyampaian :
a. Memulakan pengajaran sbl murid bersedia.
b. Menerangkan sambil menulis dan membaca.
c. Mengajar sambil duduk.
d. Memberikan arahan sambil berjalan.
e. Tidak memberi masa slps menyoal.
f. Kurang memberikan contoh.
TOPIK 9: ISU PROSES
P&P BHS ARAB
Faktor2 yg mempengaruhi pengajaran:
1. Suasana Kelas Pengajaran.
a. Bilangan pelajar
Bilangan murid yg terlalu ramai akan
mengurangkan keberkesanan pengajaran dan
menyukarkan guru memberikan penumpuan
khusunya kpd murid yg lemah.
b. Xtvt yg dijlnkan dlm kelas.
Guru perlu kreatif menentukan xtvt yg sesuai utk
dijlnkan dlm kelas bg menarik minat murid yg
terdiri drp pelbagai kebolehan.
c. Susunan kelas.
Susunan kelas yg teratur dan menarik akan
menyebabkan pembelajaran dilaksanakan dgn lbh
berkesan. Tampalkan abm yg boleh membantu
keberkesanan pembelajaran.
2.Persembahan Pengajaran Efektif.
Persembahan pengajaran yg efektif ialah
pengajaran yg boleh menarik minat murid utk
meneruskan xtvt pembelajaran. Kemahiran guru
yg efektif ialah:
a. Kemahiran pengurusan dan kemasyarakatan
dgn warga sekolah dan ibubapa.
b. Kemahiran mengembangkan penghormatan
terhadap diri sendiri.
c. Kemahiran menyediakan perancangan harian,
bulanan dan tahunan.
d. Kemahiran dan keupayaan menghasil abm yg
berkesan.
e. Kemahiran melaksanakan pelbagai kaedah
pengajaran.
f. Keupayaan mengawal daan menjaga peraturan
serta tatatertib dlm kelas pengajaran.
3. Peribadi guru.
Guru yg berperibadi unggul, bersemangat serta
adil terhadap pelajarnya turut akan menyumbang
kpd pengajaran yg berkesan. Peribadi unggul guru
akan menjadi daya penarik kpd proses p&p.
Antara cirri peribadi unggul ialah:
a. Menepati janji.
b. Sifat ambil berat dan pengasih.
c. Menepai masa dan tegas.
d. Lain2 sifat positif.
4. Motivasi guru.
Guru perlu menunjukkan motivasi yg tinggi kpd
pelajar. Kesungguhan guru melaksanakan
pengajaran akan menghasilkan keberkesanan.
5. Pengajaran yg efektif.
a. Definisi:
1. Al Ghabisi ( 2002 ): Pengajran yg dilaksanakan
dlm kumpulan kecil yg sama2 berusaha utk
mencapai tujuan bersama dlm p&p di bwh
pengawasan guru.
2. Khairi ( 1990 ): Pengajaran yg mempunyai
makna yg berfaedah serta mempunyai nilai yg
kekal dan berterusan.
6. Aspek Pengajaran yg efektif:
a. Pengembangan pemikiran pelajar.
Kemahiran yg perlu ada pd seorang guru utk mengembangkan pemikiran pelajar:
1. Komunikasi. Mudah, jelas dan tersusun
menyampaikan isi pelajaran.
2. Mewujudkan respon positif secara pembentangan
mata pelajaran, soaljawab lisan dsb.
b. Hubungan positif antara guru dan pelajar.
Guru perlu meningkatkan kemahiran interaksidgn pelajar secara:
1. Guru perlu menghindari tindakan yg boleh
menimbulkan perasaan negatif dlm diri pelajar.
2. Mengembangkan perasaan positif pelajar dgn
menghargai usaha mereka melalui penghargaan
dsb.
7. Syarat2 Pengajaran Efektif:
a. Berkait rapat dgn objektif yg ditetapkan sbg
matlamat pengajaran.
b. Memaksimakan penglibatan pelajar.
c. Membentuk sifat positif pelajar terhadap
pembelajaran.
d. Pengurusan kelas yg demokratik.
e. Pelajar mampu dan bebas mengkritik,
menganalisa rumusan pembelajaran.
f. Bersesuaian dgn tahap pemikiran dan pencapaian
pelajar.
8. Ciri2 pengajaran efektif:
a. Pengajaran sesuai bg pelajar dgn masa yg
dikorbankan dan usaha yg dicurahkan.
b. Mempunyai matlamat yg jelas dan bermakna.
c. Meninggalkan kesan yg boleh dilihat dlm
perubahan tingkahlaku.
d. Berlaku persaingan positif di kalangan pelajar dr
sudut penglibatan dlm xtvt.
e. Dilaksanakan dgn kebijaksanaan guru supaya ia
berterusan serta boleh diaplikasikan dlm suasana
yg berbeza.
9. Faktor2 penting dlm pengajaran efektif:
Ciri2 yg boleh menjayakan pengajaran efektif ialah:
a. Ciri2 pelajar. Kemampuan berfikir serta
tingkahlaku dan kesedaran yg baik terhadap
pembelajaran.
b. Ciri2 guru. Kecenderungan, kesungguhan dn
berkemahiran.
c. Tingkahlaku guru dan pelajar yg bijak utk
menghasilkan pembelajaran.
d. Persekitaran sekolah.
e. Matapelajran yg diajar
f. Faktor luaran.
10. Kaedah pengajaran efektif:
a. Syarahan.
b. Perbincangan.
c. Pengembangan pemikiran.
d. Penyelesaian masalah.
11. Peranan pengurusan sekolah utk menjayakan pengajaran efektif:
a. Hubungan baik antara satu sama lain. Wujudkan
teamwork.
b. Berikan dorongan positif.
c. Menghadkan tahap minima pencapaian pelajar.
12. Cabaran dan masalah pengajaran bhs arab:
a. Masalah yg dihadapi pelajar:
1. Masalah menulis huruf2 arab bg pelajar yg
bangsa ajam. Tiada huruf kecil dan besar dan
berbeza bentuk pd kedudukan yg berbeza.
Terdapat huruf arab wujud pd sebutan tetapi tidak
pd tulisan. Cth: bunyi nun pd huruf berbaris dua
yg bertemu dengan hamzah wasal dan tiada pd
sebutan tetapi ada pd tulisan.Cth: hukum alif
lam shamsiah.
2. Masalah sebutan. Huruf arab mempunyai
makhraj2 yg tersendiri.
3. Masalah I’rab. Ciri penting yg akan menunjukkan
makna ayat.
4. Masalah membina struktur ayat kerana bhs arab
memerlukan persamaan dr sudut muzzakkar dan
muannas.
b. Masalah pelaksanaan:
1. Kekurangan tenaga pakar.
2. Kekurangan abm.
3. Kekangan waktu p&p.
4. Masalah kaedah dan pendekatan.
5. Persekitaran yg tidak mendorong.
TOPIK 10: PEMULIHAN DAN
PENGAYAAN
1. Definisi:
Aktiviti pengajaran khusus dirancang secara sistematik untuk membantu menyelesaikan masalah pembelajaran.
2. Rasional.
Penerimaan dan penguasaan pembelajaran adalah berbeza antara individu. Xtvt pemulihan adalah memberi peluang kpd pelajar lambat menerima pembelajaran sama seperti pelajar yg lain.
3. Objektif.
a. Pelajar yg lemah turut menerima pembelajaran
spt rakan mereka yg lain.
b. Pelajar menerima layanan yg sesuai dgn tahap
kognitif.
c. Mengurangkan masalah pembelajaran.
d. Mengembangkan potensi dan minat. Biasanya
pelajar yg lemah adalalah kerana kekurangan
minat. Guru pemulihan bertindak utk memupuk
minat.
e. Mengelakkan rasa jemu dlm kelas.
4. Prinsip Pendidikan Pemulihan.
a. Secepat mungkin / serta merta apabila pelajar
terbabit dikesan.
b. Dilaksanakan kpd pelajar yg menghadapi
masalah pembelajaran dan pelajar yg mencapai
tahap di bawah kemampuan sebenar.
5. Masalah pembelajaran:
a. Masalah pembelajaran ringan.
Pelajar dipulihkan dlm kelas biasa dan tidak
bersifat terlalu khusus.
b. Masalah pembelajaran kompleks.
Pelajar dipulihkan oleh guru pemulihan khas
secara lbh khusus dan terperinci.
6. Langkah2 pemulihan:
a. Kenalpasti pelajar. Boleh dilakukan melalui
ujian penilaian kefahaman terhadap
pembelajaran.
b. Analisis masalah pembelajaran. Kenalpasti
masalah dan kesan punca masalah.
c. Laksanakan pemulihan dlm kelas biasa.
d. Pantau perkembangan pelajar dan jika tidak
memberangsangkan laksanakan pemulihan khas.
e. Asingkan dan berikan xtvt bersifat bimbingan.
f. Pindahkan ke kelas biasa jika pelajar tlh berjaya
dipulihkan.
7. Contoh2 xtvt pemulihan:
a. Latihtubi.
b. Tunjukcara.
c. Bacaan tambahan.
d. Permainan dan rekreari.
Pengayaan
1. Definisi:
Xtvt utk mengukuh dan memperkembangkan pengetahuan, kemahiran, sikap dan nilai murni unit pembelajaran tertentu.
2. Kategori:
a. Pilihan pelajar.
Dilaksanakan secara tidak formal dan pelajar
bebas memilih sendiri xtvt sesuai dgn penglibatan
minima guru.
b. Pilihan guru.
Lebih formal dan terancang yg dipilih oleh guru
dgn tujuan utk mengukuhkan lagi pengajaran dlm
kelas.
3. Objektif:
a. Pendedahan kpd xtvt yg mencabar kebolehan
pelajar.
b. Menambah minat pelajar serta meningkatkan
pengalaman.
c. Menanam sikap berdikari dan memenuhi
masa dgn berfaedah.
d. Melatih sifat kepimpinan dan
mengembangkannya.
e. Mengukuhkan nilai positif.
4. Rasional:
Pelajar mempunyai tahap yg berbeza dari segi intelek, fizikal, minat dan emosi. Kecerdasan tinggi akan membolehkan pelajar menguasai pembelajaran dgn cepat. Pengayaan akan menambahnilaikan pembelajaran dan menghindarkan rasa bosan terhadap xtvt yg tidak mencabar minda mereka.
5. Prinsip dlm xtvt pengayaan:
a. Corak pembelajaran mestilah berbentuk xtvt
kendiri dgn penglibatan kumpulan atau individu
yg digarispanduankan oleh guru.
b. Xtvt mestilah menarik, mencabar dan
bersesuaian.
c. Mengandungi bhn pembelajran yg pelbagai yg
berkaitan dgn pengajaran dlm kelas.
6. Contoh xtvt:
a. Lembaran kerja.
b. Teka silangkata.
c. Menyambung huruf.
d. Projek kumpulan.
.
PENGAJARAN BAHASA ARAB ( 1 )
Definisi :
Arbak Othman ( 1985 ) Peng. Bhs ialah cara2 guru menyampaikan maklumat kpd pelajarnya bgmana sesuatu bhs itu digunakan mengikut tatabhs yg betul.
1. Metod Nahu dan Terjemah
( Metod tradisional / Metod klasik )
1.1: Matlamat Metod.
a. Pelajar menguasai tatabhs & berupaya menulis
dgn betul.
b. Pelajar dpt menterjemah teks bhs asing dgn betul.
c. Pelajar dpt menguasai kosa kata yg byk.
1.2: Sejarah Metod
Digunakan sbg teknik pengajaran bhs sbl teknik2 lain belum ditemui berabad dahulu. Dipelopori oleh sarjana Jerman spt Johan Sidenstucker, Karl Plotz pada kurun ke 18. Dikenali sbg metod Prusia yg disusun oleh sarjana Amerika pd thn 1845.
1.3: Ciri2 Metod Nahu & Terjemah
a. Memfokuskan tatabhs.
b. Pengajaran tatabhs secara deduktif ( perincian
hukum secara terperinci – contoh ).
c. Penekanan kpd kosa kata.
d. Bhs ibunda sbg media pengajaran.
e. Terjemahan secara meluas.
1.4: Kelebihan Metod
a. Kos rendah kerana tiada kos ABM.
b. Kelayakkan guru minima.
c. Saiz kelas tidak terhad.
d. Penglibatan guru yg minima dan tidak perlu
persediaan yg rumit.
1.5: Kelemahan
a. Tiada perkataan yg benar2 sama erti dlm 2 bhs.
b. Perbezaan struktur ayat dlm 2 bhs.
c. Pelajar mahir menterjemah ( tulisan ) tetapi gagal
berkomunikasi ( lisan ).
d. Pelajar pasif.
2. Metod Terus / Langsung.
Pengajaran bhs melalui pertembungan terus dgn bhs asing yg ingin dipelajari dlm lingkungan yg bermakna.
2.1: Sejarah
a. Pemodenan drp metod nahu dan terjemah.
b. Diperkenalkan oleh Michell West dan Herald
Palmer pd thn 1920-1935.
2.2: Ciri Metod Terus
a. Penjelasan makna perkataan / ayat dibuat secara
lakonan, objek konkrit, gambar dll.
b. Penjelasan terhadap struktur ayat yang digunakan
sehari-hari
c. Byk latihan mendengar & mengajuk
d. Menggunakan bhs sasaran tanpa bhs ibunda.
e. Jumlah pelajar terhad.
2.3: Kelebihan
a. Sesuai dgn perkembangan kanak2 yg suka meniru
dan menjadi tabiat
b. Penekanan susah kpd payah.
c. Fokus kpd penguasaan bertutur.
d. Guru kurang mengalami kesukaran menterjemah.
2.4: Kelemahan
a. Kesukaran menterjemah kosa kata sifat spt malu,
pendiam, cantik.
b. Pengajaran pertuturan tidak diajar serentak dgn
bacaan.
c. Jangkamasa yg panjang.
d. Metod amat khusus. Hanya guru terlatih shj yg
boleh menampaikan pegajaran dgn berkesan.
3. Metod Bacaan.
Bacaan dijadikan asas pengajaran bhs asing.
3.1: Sejarah
a. Dipelopori oleh Michell West semasa mengajar
bhs inggeris di India.
3.2: Ciri2
a. Dimulakan dgn latihan mendengar ayat2 mudah
dan kemudian mengikut dan menyebut sbl
diperkenalkan teks.
b. Diikuti bacaan senyap dan kuat.
c. Pembetulan / pengukuhan oleh guru.
3.3: Kelebihan
a. Tidak perlu hafalan dan penguasaan nahu.
b. Fokus kpd aspek sebutan yg tepat.
c. Kefahaman diberikan guru dlm bhs ibunda.
3.4: Kelemahan
a. Kefahaman murid terhadap bhn bacaan adalah
meragukan.
b. Pelajar yg lemah membaca lambat menguasai
bhs.
c. Jangkamasa yg panjang.
3.5: Teknik Pengajaran
a. Dimulakan dgn penerangan system bunyi.
b. Latihan mendengar.
c. Memebaca teks ringkas dan latihan lisan.
TOPIK 2 : METODOLOGI PENGAJARAN
BAHASA ARAB ( 2 )
1. Metod Audiolingual ( Pandang Dengar )
1.1: Definisi
Abdullah Hassan ( 1984 ) : Kaedah yg menggunakan APD spt kad imbasan, graf, filem, sisipan dll yg disertai latihtubi agar murid dpt menggunakan seluruh alat sebutan dan pendengaran utk belajar.
1.2: Sejarah.
a. Berkembang sejak 1950an di Amerika atas dasar
keperluan dan kepentingan bhs asing bg
menyaingi
kecepatan perkembangan ilmu di Rusia.
b. Istilah yg dicipta oleh Prof. Nelson Brooks pd
1964.
1.3: Tujuan
a. Pelajar dpt mengembangkan 4 kemahiran bhs
iaitu mendengar, bertutur, membaca dan menulis.
b. Pelajar dpt memahami kebudayaan asing melalui
pengalaman dlm bhs.
1.4: Ciri
a. Lisan sbl tulisan
b.Interaksi bersemuka
c. Proses mekanik ( proses yg melibatkan
pembentukan perlakuan ).
d. Struktur lbh penting drp makna.
e. Larangan bhs ibunda
1.5: Kelebihan
a. Pnggunaan APD akan memberikan kesan positif
kepada pengajaran.
b. Menggunkan seluruh alat sebutan.
c. Pelajar tidak terpaksa mengambakan sesuatu yg
sedang dipelajari.
1.6: Kelemahan
a. Apa yg dihafaz kadang2 tidak sama dengan
situasi sebenar.
b. Ada kemungkinan pola ayat yg dipelajari tidak
boleh digunakan dlm situasi sebenar.
c. Amat membebankan guru kerana latih tubi
menuntut byk tenaga perlu dicurahkan.
d. Memerlukan masa yg panjang.
1.7: Teknik Pengajaran
a. Dimulakan dgn sebutan dialog.
b. Proses meniru dan menghafaz.
c. Menumpukan aktiviti kumpulan.
d. Latihtubi sebutan.
e. Bacaaan teks.
f. Latihan menulis melalui peniruan.
2. Metod Eklektik / Active Method / Kaedah Campuran.
2.1: Definisi:
Penggabungan drp beberapa metod utk mencapai keberkesanan pengajaran. Hilmi ( 1982 ) Campuran kaedah pandang sebut dan kaedah sukukata bergantung kpd kesesuaian pelajar, situasi dan bhn yg digunakan.
2.2: Sejarah
a. Berkembang di Perancis dan dikenali sbg Kaedah
Multiple Approah pada thn 1920an.
2.3: Penekanan
Kemahiran bhs disampaikan mengikut susunan:
a. Bertutur
b. Menulis
c. Memahami
d. Membaca
2.4: Ciri2
a. Kemahiran bhs diperolehi melalui latihan bukan
diwarisi.
b. Pengajaran bhs harus mencakupi pengajaran
budaya.
c. Bhs sasaran adalah medium pengajaran.
d. Pengajaran 4 kemahiran bhs adalah serentak.
e. Penekanan tunggal pd satu sesi pengajaran. ( cth:
tatabhs, kosa kata ).
f. Pengajaran secara induktif. ( Contoh – huraian
penjelasan ).
2.5: Kelebihan
a. Budaya bhs turut menjadi keutamaan.
b. Penekanan kpd 4 kemahiran bhs menjadikan
metod ini lebih berkesan.
c. Medium pengajaran adalah bhs sasaran
menjadikan metod ini agak berkesan.
2.6: Kelemahan
a. Guru perlukan latihan yg komprehensif.
b. Kesusahan utk mendptkan guru serbaboleh.
3. Metod Komunikatif
3.1: Definisi
a. Fokus utama adalah pengajaran dan bukan
pembelajaran.
b. Penekanan kepada guru ( Pengajar ) dan bukan
murid.
3.2: Sejarah
a. Bermula pada akhir 1960an hasil daripada
pembahruan pengajaran Bhs Inggeris.
b. 1972 Wilkins mengutarakan silibus komunikatif
bg pengajaran bhs.
3.3: Ciri2 Komunikatif
a. Makna perkataan amat penting.
b. Penggunaan bhs ibunda dibenarkan secara
minima.
c. Terjemahan boleh diberikan secara minima.
d. Galakkan amat penting kpd pelajar supaya
berkomunikasi.
3.4: Konsep Komunikasi Dlm Pengajaran Bhs
Komunikatif.
a. Bhs adalah satu sistem utk menyatakan makna.
b. Fungsi utama bhs adalah utk berinteraksi secara
berkomunikasi.
c. Struktur bhs menggambarkan fungsi kegunaan
komunikasinya.
d. Unit asas bhs bukan hanya tatabhs dan
strukturnya tetapi juga terdiri drp unsur fungsi
dan makna komunikatifnya.
* Anthony ( 1983 ) berpendapat PBK bukan satu
metod tetapi adalah pendekatan.
3.5: Prinsip Pengajaran.
a. Prinsip Komunikasi – komunikasi sebenar akan
menggalakkan pembelajaran.
b. Prinsip Tugasan – Aktiviti yg dpt menggunakan
bhs utk melaksanakan tugasan juga akan
menggalakkan pembelajaran.
c. Prinsip Bermakna – Bhs yg bermakna akan
mengukuhkan pembelajaran.
3.6: Cadangan Prinsip PBK oleh Canale dan Swain ( 1980 ).
a. Matlamat utama adalah utk mewujudkan integrasi
di antara keupayaan komunikatif dan strategi
komunikasi.
b. PBK hendaklah berdasarkan keperluan
komunikasi pelajar.
c. Pelajar hendaklah diberi peluang yg luas utk
mengambil bahagian dlm interaksi.
3.7: Kriteria PBK oleh Finocchiaro dan Brumfit ( 1983 ).
a. Makna adalah matlamat utama.
b. Dialog hendaklah mempunyai nilai komunikasi
yg tidak di hafaz.
c. Ayat yg digunakan hendaklah yg realistik dan
bukan rekaan.
d. Latih tubi adalah dibenarkan.
e. Penekanan kepada sebutan ayat dan perkataan yg
betul.
f. Perlu melalui proses mudah ke sukar.
3.8: Model PBK
a. Model Pattison ( 1987 )
Cadangan aktiviti yg sesuai dlm p& p:
a. Soal jawab b. Dialog dan main peranan.
c. Xtvt menyesuaikan d. Strategi komunikatif.
e. perbincangan f. Gambar/cerita bergambar.
g. Teka teki dan masalah.
3 Peringkat dlm P & P Pattison:
1. Memperkenal dan menunjukkan xtvt. Pelajar
mencuba.
2. Pelajar mempraktikkan bhs dgn bimbingan guru
dan rakan.
3. Pelajar mempraktikkan bhs dgn bebas.
b. Model Sano ( 1984 )
Cadangan aktiviti yg sesuai dlm p& p:
a. Xtvt bhs dijadikan pemanas bdn sbl p & p.
b. Memperkenalkan item tatabhs yg baru – rutin
seharian.
c. Praktikal.
d. Membaca teks.
e. Prkatik komunikasi.
TOPIK 3: KAEDAH DAN TEKNIK
PENGAJARAN BHS ARAB
1. Definisi:
a. Kaedah: Abd. Ghafar ( 2003 )Peringkat di mana
teori pengajaran dipraktikkan.
b. Teknik: Abd. Ghafar ( 2003 )Peringkat
pelaksanaan pengajaran dlm bilik darjah.
Dalam satu kaedah pengajaran mungkin terdapat
beberapa teknik yg digunakan.
2. Pemilihan Kaedah dan Teknik Mengajar.
Bergantung kepada beberapa aspek :
a. Persediaan Guru – Kemahiran menyampaikan
ilmu secara bijaksana.
1. Mengetahui Psikologi Pelajar – latarbelakang.
2. Mengetahui perkembangan teori pendidikan.
3. Memahami isi kandungan pelajaran
4. Mahir memilih kaedah berdasarkan topik.
b. Objektif Pengajaran – Penentuan objektif akan
memudahkan pemilihan teknik yg hendak
dilaksanakan.
c. ABM yang sesuai.
d. Jangkamasa pengajaran.
e. Latar belakang dan jumlah pelajar.
3. Pendekatan Pengajaran dan Pembelajaran. Pendekatan yg menumpukan komunikasi ialah:
a. Hiwar b. latihtubi
c. Ungkapan rutin d. penglibatan aktif murid.
e. Minima terjemah.
4. Kaedah dan Teknik
a. Kaedah Syarahan – Perlukan beberapa
penekanan:
1. Suara
2. Kelajuan tutur kata
3. Penyoalan
4. Peluang mencatat
5. Penggunaan ABM
b. Kaedah Ajuk Hafaz
c. Kaedah Permainan – Panduan pelaksanaan
adalah seperti berikut :
1. Mudah diterangkan dan difahami.
2. Mudah dilakukan.
3. Boleh diubahsuai.
4. Menggunakan peralatan yang mudah.
5. Hadiah utk pemenang.
d. Kaedah Lakonan dan Perbualan – bertujuan utk
mendekatkan pelajar dgn situasi sebenar.
Beberapa perkra yg perlu diambil perhatian :
1. Situasi yg berbentuk komunikasi.
2. Kefahaman murid terhadap situasi.
3. Pelakon yg sesuai.
4. Kebebasan murid utk meyuarakan pendapat.
5. Perbincangan slps lakonan.
e. Kaedah Teka-teki dan Kuiz – berbentuk
penyelesaian maslah.
Langkah2 pelaksanaan:
1. Kenalpasti bentuk pelaksanaan ( individu /
kumpulan ).
2. Rangka soalan bhs bersesuaian. Cth :
sintaksis,susunan ayat dll.
3. Peluang utk penyelesaian masalah.
4. Buat kesimpulan / rumusan.
f. Kaedah Nasyid
Terbahagi kepada dua.
1.Nasyid yg mengandungi kaedah dan pola yg perlu
dihafaz. Cth: tasrif feel.
2. Nasyid umum – berbentuk pengukuhan kepada
kosa kata yg telah dipelajari.
TOPIK 4: ABM DLM
PENGAJARAN BHS ARAB.
1. Konsep:
Apa shj yg digunakan dan mampu membantu mencapai obj. pengajaran.
2. Kategori:
a. Alat pandang cth: rajah, lukisan.
b. Alat dengar cth: radio, pita rakaman.
c. Alat pandang dengar cth: tv, lcd.
3. Kepentingan
a. ABM merangsang minat dan kefahaman.
b. Membantu penyampaian guru.
c. Menjimatkan masa dan boleh menjelaskan byk
perkara.
d. ABM menawarkan pengalaman sebenar.
e. ABM mengukuhkan ingatan murid.
4. Jenis ABM
a. ABM tradisi cth : papan tulis, gambar, kad imbasan dll.
b. ABM Moden cth : Sofware, radio tv, cd interaktif.
5. Masalah
a. Sebelum Penggunaan :
1. Susah diperolehi dan mahal.
2. Operasi rumit.
b. Semasa Penggunaan:
1. Murid gagal menguasi cara penggunaan.
2. Punca kuasa blackout.
c. Selepas Penggunaan:
1. Penyimpanan.
2. Penyelenggaraan.
TOPIK 5: PENGUKURAN
1. Definisi :
a. Lee Shok Mee ( 1993 ) : Proses menghasilkan
nilai kuantitatif bg menentukan peringkat
pencapaian pelajar.
b. Abdul Fatah ( 1985 ) : Aktiviti mengumpulkan
maklumat secara sistematik dan mengaturkan
maklumat dgn teratur.
2. Fungsi:
a. Bagi Pentadbir:
1. Utk membuat perancangan program.
2. Penyelidikan.
3. Pengelasan pencapaian.
4. Ubahsuai dasar.
b. Bagi Guru Bimbingan:
1. Membantu pelajar mengenali dirinya sendiri.
2. Membantu pelajar membuat keputusan terhadap
pembelajarannya.
c. Bagi Guru:
1. Mendapatkan maklumat pencapaian murid.
2. Merancang pengajaran yg sesuai.
3. Mengesan punca kelemahan muird.
4. Penempatan murid.
d. Bagi Murid:
1. Mngetahui tahap pencapaian sendiri.
2. Mengenalpasti kelemahan utk penambahbaikkan.
3. Memperolehi sijil kelayakkan tertentu.
3. Jenis2 Pengukuran:
a. Pengukuran Pencapaian
Ujian yg dibentuk utk mengukur sesuatu mata pelajaran / topik yg tlh dipelajari sama ada dlm j/masa terdekat atau tempoh yg lbh panjang.
b. Pengukuran Kecekapan / Ujian Keupayaan Bhs.
Ujian yg dijlnkan utk menguji sejauh mana kecekapan bhs bg kegunaan pelajar pd masa hadapan. Tidak berasaskan kpd mana2 sukatan.
c. Pengukuran Jangkaan
Pengukuran yg dijlnkan utk menjangkakan kebolehan pelajar menguasai bhs dan sejauh mana mereka bersedia menghadapi pembelajaran.
d. Pengukuran Penempatan
Dijlnkan utk membahagikan pelajar mengikut tahap agar mereka dpt bersama dgn pelajar yg setaraf mereka.
4. Bentuk Soalan Objektif:
a. Aneka pilihan
b. Betul salah
c. Al Muzawwajah ( Padanan )
d. Melengkapkan Pernyataan
Kelebihan soalan objektif:
1. Ciri keobjektifan yg tinggi.
2. Kebolehpercayaan yg tinggi.
3. Byk item boleh ditadbir dlm masa yg sama.
4. Boleh mengandungi semua aras.
5. Ciri2 Soalan yg Baik.
1. Kesahan
a. Kesahan Dalaman
Kesahan yg mempunyai unsur2 dalaman dlm sesuatu ujian.
1. Muka
Kesahan yg dpt dilihat pd set soalan spt muka hadapan yg terdpt butiran penting ujian.
2. Isi Kandungan
Sejauhmana ujian itu menepati bidang, topik atau m / pelajaran yg hendak diuji. Struktur ayat yg menjadi saolan atau arahan adakah tepat atau sebaliknya.
3. Respon.
Respon pelajar slps menduduki ujian yg boleh dijlknkan temuduga untuk mengetahuinya. Sejauhmana pelajar memahi arahan atau kehendak soalan.
b. Kesahan Luaran.
Kesahan yg diperolehi drp unsur2 di luar soalan. Kesahan luaran blh didapati dengan membuat perbandingan ujian dengan:
1. Ujian lain. Jika stastistik sama maka kesahan
adalah tinggi.
2. Aktiviti pelajar. Jika pelajar cerdas dlm aktiviti
mendapat keputusan yg tinggi maka kesahan
adalah tinggi.
3. Ramalan pelajar terhdp pencapaian sendiri.Jika
ramalan pelajar dgn keputusan adalah tepat maka
kesahan adalah tinggi.
c. Kesahan Gagasan.
Adalah ciri yg sah yg terkandung dlm sesuatu ujian utk mengukur tert,tingkahlaku mental manusia.
Tert adalah :
1. Kecerdasan otak.
2. Kreativiti.
3. Motivasi.
4. Toleransi.
5. Kebolehan.
6. Penaakulan.
7. Sifat keadilan.
2. Kebolehpercayaan
Sejauhmanakah sesuatu ujian itu berjaya menguji dan mengukur dgn tepat apa yg telah diuji. Kebolehpercayaan tinggi apabila skor murid adalah sama walaupun ujian telah dijlnkan berkali-kali oleh murid yg sama tahap tetapi berbeza individu.
Unsur yg mempengaruhi Kebolehpercayaan.
a Bilangan sample. Semakin byk semakin tinggi
kebolehpercayaan soalan.
b.Proses pemeriksaaan kertas jawapan. Perbezaan markah yg minima oleh beberapa panel pemeriksa
atas skrip yg sama menunjukkan kebolehpercayaan yg tinggi.
c. Proses pelaksanaan ujian. Tempat ujian ditadbir, masa yg diberikan dan kemudahan yg disediakan.
d. Arahan soalan. Semakin jelas arahan kehendak soalan semakin tinggi kebolehpercayaan.
Cara Mencapai Kebolehpercayaan Soalan
a. Uji-ulang-uji.
Ulang ujian yg sama terhadap calon yg sama dlm tempoh yg tertentu. Keputusan yg setara menunjukkan kebolehpercayaan ujian adalah tinggi.
b. Ujian serentak.
Dua ujian yg berlainan tetapi mempunyai kandungan dan bentuk yang serupa dilaksanakan terhadap dua kumpulan. Kolerasikan keputusan . Nilai yg tinggi menunjukkan kebolehpercayaan ujian adalah juga tinggi.
c. Ujian bahagi dua.
Ujian yg terbahagi kpd dua bahagian yg mempunyai soalan yg sama bentuk dlm kedua2 set. Soalan ditadbir sekaligus kpd calon yg berlainan. Keputusan akan dikira dan ia akan akan menunjukkan sama ada kedua2 bahagian mempunyai ketekalan dan kebolehpercayaan yg tinggi atau sebaliknya.
3. Keobjektifan
Keobjektifan dpat dilihat dari segi interpretasi terhadap soalan dan pembahagian markah oleh pemeriksa yg berlainan. Jika guru yg berlainan memberikan markah yg hampir sama bagi skrip jawapan yg sama maka itu menunjukkan soalan tersebut mempunyai keobjektifan yg tinggi. Ini membawa maksud setiap pelajar berhak utk mendapatkan markah yg wajar bg skrip jawapannya tanpa ada diskriminasi jantina, kaum, sosioekonomi dsb.
4. Kebolehtadbiran
Kebolehtadbiran merujuk kpd urusan mekanikal ujian tersebut drp peringkat penggubalan, pentadbiran dan pemeriksaan dan proses2 selepasnya. Ujian yg mempunyai kebolehtadbiran yang baik ialah ujian yg mengambil kira aspek2 tersebut di samping kosnya yang sederhana.
Ciri2:
a. Arahan jelas.
b. Format yg sistematik.
c. Sistem pemarkahan utk memudahkan murid
menjangkakan panjang jawapan.
5. Kemudahtafsiran
Data mentah drp keputusan perlu dimudahtafsirkan berdasarkan tujuan ujian :
a. Perbezaan pencapaian murid.
b. Perbandingan dengan keputusan ujian sebelum.
c. Kekuatan dan kelemahan murid.
d. Mengetahui punca kelemahan.
TOPIK 6: PERMAINAN BAHASA
1. Tujuan
Meningkatkan keyakinan diri utk berinteraksi menggunakan struktur ayat2 mudah yg menjadi rutin seharian.
2. Kelebihan
a. Untuk membolehkan pelajar membiasakan diri
dgn struktur ayat mudah dan dpt menyebutnya
dengan betul.
b. PB boleh menjadi bhn rangsangan yg
meyeronokkan kpd murid.
c. Boleh menjadi satu aktiviti pengukuhan
pembelajaran.
d. Sebagai masa rehat yg berfaedah.
3. Matlamat PB
Permainan yg dijlnkan mestilah bermatlamat spt berikut :
a. Utk mewujudkan masa rehat yg berfaedah dan
tidak terlalu formal.
b. Utk memberi peluang kpd murid menggunakan
bhs sbg perantaraan.
c. Utk menigkatkan keyakinan diri dan
menghilangkan rasa malu serta rendah diri.
d. Utk mengukuhkan isi pelajaran.
e. Utk membentuk sikap positif.
4. Objektif PB.
a. Merangsang interaksi verbal.
b. Menambah keyakinan dan kefasihan.
c. Bertindak sbg alat utk mengikis rasa bosan.
d. Utk memenuhi naluri murid yg suka bermain.
e. Utk mengembangkan bakat dan kepimpinan.
5. Prosedur Pelaksanaan PB.
Pelaksanaan PB dlm pengajaran perlu mengambil kira dua tahap berikut:
a. Tahap Pengenalan dan Latihan.
William Littlewood ( 1981 ) merujuk tahap ini
sbg thp prakomunikatif.
1. Asingkan unsur pengetahuan
2. Sediakan model pengetahuan utk dipelajari da
ditiru murid.
b. Tahap Penilaian.
1. Libatkan pelajar dgn lbh aktif.
2. Integrasikan kemahiran yg tlh dipelajari.
6. Pengelolaan PB
Pb blh dilaksanakan secara berpasangan, berkumpulan mahupun secara individu.
a. Secara Berkumpulan.
1. Berikan arahan dan syarat permainan dgn jelas
secara bertulis.
2. Hadkan bilangan ahli agar tidak terlalu ramai.
3. Minimakan xtvt gerakerja bertulis.
4. Maksimakan xtvt lisan.
b. Secara Berpasangan.
1. Lebihkan peluang mendengar dan bertutur.
2. Lebihkan jumlah pasangan dlm xtvt.
c. Secara individu.
1. Lebih bersifat sbg xtvt pengayaan.
2. Amat sesuai utk murid pintar dan cerdas.
3. Murid berfikir sendiri utk menyelesaikan
masalah. Rujuk kpd guru jika bermasalah.
7. Peranan Guru
a. Guru bersifat pendamping dan seharusnya tidak
melibatkan diri dlm xtvt.
b. Jgn terlalu ambil berat ttg kesalah bhs.
c. Rancang xtvt mengikut tahap munasabah murid.
d. Gunakan arahan dlm bhs mudah.
8. Ciri2 PB yg baik.
a. Dpt mengukuhkan kemahiran bhs.
b. Mempunyai rangsangan dan bhn menarik.
c. Dpt merangsang murid utk memberi respon.
d. Penglibatan aktif murid.
e. Mencabar dan menggalakkan kemahiran berfikir.
9. Contoh2 PB
a. Radio ajaib.
b. Telefon rosak.
c. Kotak beracun
d. Fikir dan nyatakan.
e. Teka lukisan
TOPIK 7: RANCANGAN
PENGAJARAN
1. Definisi:
Terbahagi kpd 3 iaitu:
a. Rancangan Tahunan
b. Rancangan Mingguan
c. Rancangan Harian
Satu rancangan kerja berdasarkan sukatan pelajaran yg dirancang utk memudahkan guru membuat persediaan pengajaran berasaskan kpd objektif dan aktiviti yg tertentu.
2. Kepentingan:
a. Sbg nota panduan kpd guru.
b. Supaya fokus pengajaran tepat.
c. Sbg panduan utk mengenal pasti kaedah dan
teknik yg akan digunakan tepat.
d. Sbg rujukan dan semakan.
e. Penanda aras prestasi guru.
3. Langkah Penulisan RP Tahunan.
a. Sebelum :
1. Merujuk SP, HSP, Buku teks
2. Pastikan jumlah minggu pengajaran dlm setahun.
3. Kenal pasti topik yg hendak diajar dlm satu
penggal.
4. Pastikan agihan masa yg ditetapkan dan agihan
topik.
5. Tentukan format yg akan digunapakai.
b. Semasa :
Pastikan :
1. Kesesuaian isi pelajaran dgn jumlah waktu.
2. Kenal pasti objektif khas yg hendak dicapai.
3. Kekerapan pengajaran dlm seminggu.
4. Rancangan Tahunan :
Perancangan yg dibuat utk tempoh setahun dan mengandungi :
a. Sukatan pelajaran.
b. Skop kemahiran
c. Senarai kemahiran yg dicadangkan.
e. Skop pelajaran yg perlu utk menguasai
kemahiran.
5. Rancangan Mingguan :
Sebahagian drp perancangan tahunan. Antara kandungannya ialah :
a. Objektif
b. Topik yg hendak diajar.
c. Hari / darjah / kelas.
d. Perincian isi pelajaran.
e. Kemahiran bhs.
f. Nilai yg ingin diterap.
g. Catatan
6. Rancangan Pengajaran Harian :
Child ( 1986 ) merumuskan beberapa aspek yg perlu diambilperhatian sbl menyediakan RPH :
a. Tentukan objektif.
b. Tentukan kesesuaian objektif.
c. Hubungan kesesuaian obejektif dgn isi pelajaran.
d. PSA murid terhadap isi pelajaran.
e. Keseuaian kaedah yg akan digunakan.
f. Kesesuaian ABM.
g. Penilaian yg akan digunakan.
h. Kelengkpan dlm bilik darjah.
7. Kerangka RPH
a. Pilih tajuk.
b. Tetapkan isi pelajaran.
c. Tentukan objektif.
d. Kenal pasti xtvt
e. Tetapkan situasi.
f. Pelaksanaan.
g. Penilaian ( Pengayaan dan Pengukuhan )
8. Hasil Pembelajaran
Hasil Pembelajaran ialah jangkaan apa yg akan dipelajari oleh palajar setelah tamat pengajaran. HP pembelajaran perlu disediakan bg meningkatkan kualiti pembelajaran.
PERBEZAAN ANTARA OBJEKTIF DAN HP
OBJEKTIF
HP
Pernyataan apa yg perlu dibuat oleh guru. Apa yg akan diajar dan apa yg perlu dirancang. Dinyatakan sbl pengajaran. Pernyataan ttg apa yg tlh dipelajari pelajar setelah pengajaran.
LAFAZ OBJEKTIF LAFAZ HP
Murid dpt menyebut صباح الخير دان صباح النور
Murid dpt berbual dgn menggunakan صباح الخير دان صباح النور
9. Prinsip Penulisan HP
a. Meliputi ilmu, sikap yg terhasil drp pembelajaran.
b. Mewakili pringkat prestasi minimum.
c. Boleh dicapai.
d. Difahami pelajar dan guru.
TOPIK 8 : PRAKTIKAL
DLM PENGAJARAN BHS ARAB.
1. Definisi:
Asal perkataan Greek bermaksud kecil.
Praktikal sebahagian kecil drp seluruh kegiatan pengajaran termasuk jumlah pelajar, kaedah, masa dsb.
2. Matlamat dan Objektif:
a. Memberikan pengalaman sebenar drp teori-teori
yg dipelajari.
b. Memberi keyakinan kpd guru.
c. Mengenalpasti potensi guru.
d. Mengenalpasti kelemahan guru.
e. Latihan kemahiran guru.
3. Ciri2 PM
a. Objektif p& p yg terhad utk memudahkan
pencapaian.
b. Jumlah pelajar yg terhad.
c. Berfokus hanya kpd satu atau dua strategi
pengajaran shj.
d. Jangka masa p & P yg terhad.
e. Bhn pengajaran yg terbatas.
f. Perbincangan slps pengajaran.
4. Kemahiran Mengajar Dlm PM
a. Set induksi.
Beberapa aspek dlm set induksi:
1. Penyoalan.
2. Penjelasan objektif pengajaran.
3. Hubungkait isi pelajaran dgn kehidupan murid.
4. Paparan visual berkaitan.
b. Huraian konsep.
Merupakan intipati pelajaran. Perlu disampaikan secara terperinci. Menggunakan laras bhs yg sesuai dan mudah.
c. Menyoal da mengemukakan soalan.
Teknik penyoalan akan menyebabkan murid sentiasa mengikuti pengajaran dgn fokus. Penyoalan akan menguji pemahaman, mengalakkan murid berfikir.
d. Melayan soalan murid.
Guru perlu melayan soalan murid secara sama rata walaupun mungkin merasakan soalan tertentu kurang penting kerana mungkin soalan tersebut amat penting dan tidak diketahui murid.
e. Melayan jawapan murid.
Berikan reaksi positif terhadap jawapan murid. Reaksi yg positif akan mendorong murid utk memberikan jawapan dgn lebih baik. Jgn menghukum jawapan salah murid secara spontan kerana akan membantutkan pemikiran mereka. Minta bantuan rakan lain yg mempunyai jawapan yg lain.
f. Menggunakan media pengajaran.
Penggunaan media kan membantu pengajaran mencapai objektif secara berkesan. Gunakan abm walaupun minima.
g. Penilaian
Laksanakan penilaian utk menguji keberkesanan pengajaran. Penilaian boleh dbuat secara:
1. Penyoalan
2. Ujian ringkas bertulis.
3. Beri peluang murid bertanya.
4. Permainan.
h. Gerakgeri guru dan bhs isyarat.
Awasi gerakgeri dan pandangan. Guru perlu bergerak ke semua arah dan tidak hanya tertumpu ke satu arah sahaja. Pandang semua murid.
i. Menutup Pengajaran.
Mengakhiri pengajaran dgn membuat penegasan atau rumusan pengajaran.
5. Kelebihan PM
a. Satu kaedah latihan yg amat sesuai dan berkesan.
b. Tidak memerlukan peralatan canggih.
c. Dapat memperbaiki sesuatu teknik pengajaran.
d. Masalah lebih mudah dikesan dan diperbaiki.
6. Penilaian Dalam Latihan Mengajar.
a. Persediaan Rancangan Mengajar.
Format rancangan pengajaran harian.
b. Proses pengajaran dan pembelajaran.
1. Set induksi.
2. Perkembangan isi pelajaran.
3. Penghuraian.
4. Penggunaan abm.
5. Penglibatan dan xtvt murid.
6. Kawalan kelas.
7. Penilaian dan penutup.
c. Personaliti guru.
1. Minat dan kesungguhan.
2. Kematangan guru.
3. Hubungan dgn sekolah.
4. Hubungan dgn murid.
5. Penjagaaan masa.
6. Pakaian dan perwatakkan.
7. Kesilapan Dlm Latihan Mengajar.
a. Tiada rph.
b. Objektif pengajaran tidak tepat.
c. Tiada abm.
Aspek penyampaian :
a. Memulakan pengajaran sbl murid bersedia.
b. Menerangkan sambil menulis dan membaca.
c. Mengajar sambil duduk.
d. Memberikan arahan sambil berjalan.
e. Tidak memberi masa slps menyoal.
f. Kurang memberikan contoh.
TOPIK 9: ISU PROSES
P&P BHS ARAB
Faktor2 yg mempengaruhi pengajaran:
1. Suasana Kelas Pengajaran.
a. Bilangan pelajar
Bilangan murid yg terlalu ramai akan
mengurangkan keberkesanan pengajaran dan
menyukarkan guru memberikan penumpuan
khusunya kpd murid yg lemah.
b. Xtvt yg dijlnkan dlm kelas.
Guru perlu kreatif menentukan xtvt yg sesuai utk
dijlnkan dlm kelas bg menarik minat murid yg
terdiri drp pelbagai kebolehan.
c. Susunan kelas.
Susunan kelas yg teratur dan menarik akan
menyebabkan pembelajaran dilaksanakan dgn lbh
berkesan. Tampalkan abm yg boleh membantu
keberkesanan pembelajaran.
2.Persembahan Pengajaran Efektif.
Persembahan pengajaran yg efektif ialah
pengajaran yg boleh menarik minat murid utk
meneruskan xtvt pembelajaran. Kemahiran guru
yg efektif ialah:
a. Kemahiran pengurusan dan kemasyarakatan
dgn warga sekolah dan ibubapa.
b. Kemahiran mengembangkan penghormatan
terhadap diri sendiri.
c. Kemahiran menyediakan perancangan harian,
bulanan dan tahunan.
d. Kemahiran dan keupayaan menghasil abm yg
berkesan.
e. Kemahiran melaksanakan pelbagai kaedah
pengajaran.
f. Keupayaan mengawal daan menjaga peraturan
serta tatatertib dlm kelas pengajaran.
3. Peribadi guru.
Guru yg berperibadi unggul, bersemangat serta
adil terhadap pelajarnya turut akan menyumbang
kpd pengajaran yg berkesan. Peribadi unggul guru
akan menjadi daya penarik kpd proses p&p.
Antara cirri peribadi unggul ialah:
a. Menepati janji.
b. Sifat ambil berat dan pengasih.
c. Menepai masa dan tegas.
d. Lain2 sifat positif.
4. Motivasi guru.
Guru perlu menunjukkan motivasi yg tinggi kpd
pelajar. Kesungguhan guru melaksanakan
pengajaran akan menghasilkan keberkesanan.
5. Pengajaran yg efektif.
a. Definisi:
1. Al Ghabisi ( 2002 ): Pengajran yg dilaksanakan
dlm kumpulan kecil yg sama2 berusaha utk
mencapai tujuan bersama dlm p&p di bwh
pengawasan guru.
2. Khairi ( 1990 ): Pengajaran yg mempunyai
makna yg berfaedah serta mempunyai nilai yg
kekal dan berterusan.
6. Aspek Pengajaran yg efektif:
a. Pengembangan pemikiran pelajar.
Kemahiran yg perlu ada pd seorang guru utk mengembangkan pemikiran pelajar:
1. Komunikasi. Mudah, jelas dan tersusun
menyampaikan isi pelajaran.
2. Mewujudkan respon positif secara pembentangan
mata pelajaran, soaljawab lisan dsb.
b. Hubungan positif antara guru dan pelajar.
Guru perlu meningkatkan kemahiran interaksidgn pelajar secara:
1. Guru perlu menghindari tindakan yg boleh
menimbulkan perasaan negatif dlm diri pelajar.
2. Mengembangkan perasaan positif pelajar dgn
menghargai usaha mereka melalui penghargaan
dsb.
7. Syarat2 Pengajaran Efektif:
a. Berkait rapat dgn objektif yg ditetapkan sbg
matlamat pengajaran.
b. Memaksimakan penglibatan pelajar.
c. Membentuk sifat positif pelajar terhadap
pembelajaran.
d. Pengurusan kelas yg demokratik.
e. Pelajar mampu dan bebas mengkritik,
menganalisa rumusan pembelajaran.
f. Bersesuaian dgn tahap pemikiran dan pencapaian
pelajar.
8. Ciri2 pengajaran efektif:
a. Pengajaran sesuai bg pelajar dgn masa yg
dikorbankan dan usaha yg dicurahkan.
b. Mempunyai matlamat yg jelas dan bermakna.
c. Meninggalkan kesan yg boleh dilihat dlm
perubahan tingkahlaku.
d. Berlaku persaingan positif di kalangan pelajar dr
sudut penglibatan dlm xtvt.
e. Dilaksanakan dgn kebijaksanaan guru supaya ia
berterusan serta boleh diaplikasikan dlm suasana
yg berbeza.
9. Faktor2 penting dlm pengajaran efektif:
Ciri2 yg boleh menjayakan pengajaran efektif ialah:
a. Ciri2 pelajar. Kemampuan berfikir serta
tingkahlaku dan kesedaran yg baik terhadap
pembelajaran.
b. Ciri2 guru. Kecenderungan, kesungguhan dn
berkemahiran.
c. Tingkahlaku guru dan pelajar yg bijak utk
menghasilkan pembelajaran.
d. Persekitaran sekolah.
e. Matapelajran yg diajar
f. Faktor luaran.
10. Kaedah pengajaran efektif:
a. Syarahan.
b. Perbincangan.
c. Pengembangan pemikiran.
d. Penyelesaian masalah.
11. Peranan pengurusan sekolah utk menjayakan pengajaran efektif:
a. Hubungan baik antara satu sama lain. Wujudkan
teamwork.
b. Berikan dorongan positif.
c. Menghadkan tahap minima pencapaian pelajar.
12. Cabaran dan masalah pengajaran bhs arab:
a. Masalah yg dihadapi pelajar:
1. Masalah menulis huruf2 arab bg pelajar yg
bangsa ajam. Tiada huruf kecil dan besar dan
berbeza bentuk pd kedudukan yg berbeza.
Terdapat huruf arab wujud pd sebutan tetapi tidak
pd tulisan. Cth: bunyi nun pd huruf berbaris dua
yg bertemu dengan hamzah wasal dan tiada pd
sebutan tetapi ada pd tulisan.Cth: hukum alif
lam shamsiah.
2. Masalah sebutan. Huruf arab mempunyai
makhraj2 yg tersendiri.
3. Masalah I’rab. Ciri penting yg akan menunjukkan
makna ayat.
4. Masalah membina struktur ayat kerana bhs arab
memerlukan persamaan dr sudut muzzakkar dan
muannas.
b. Masalah pelaksanaan:
1. Kekurangan tenaga pakar.
2. Kekurangan abm.
3. Kekangan waktu p&p.
4. Masalah kaedah dan pendekatan.
5. Persekitaran yg tidak mendorong.
TOPIK 10: PEMULIHAN DAN
PENGAYAAN
1. Definisi:
Aktiviti pengajaran khusus dirancang secara sistematik untuk membantu menyelesaikan masalah pembelajaran.
2. Rasional.
Penerimaan dan penguasaan pembelajaran adalah berbeza antara individu. Xtvt pemulihan adalah memberi peluang kpd pelajar lambat menerima pembelajaran sama seperti pelajar yg lain.
3. Objektif.
a. Pelajar yg lemah turut menerima pembelajaran
spt rakan mereka yg lain.
b. Pelajar menerima layanan yg sesuai dgn tahap
kognitif.
c. Mengurangkan masalah pembelajaran.
d. Mengembangkan potensi dan minat. Biasanya
pelajar yg lemah adalalah kerana kekurangan
minat. Guru pemulihan bertindak utk memupuk
minat.
e. Mengelakkan rasa jemu dlm kelas.
4. Prinsip Pendidikan Pemulihan.
a. Secepat mungkin / serta merta apabila pelajar
terbabit dikesan.
b. Dilaksanakan kpd pelajar yg menghadapi
masalah pembelajaran dan pelajar yg mencapai
tahap di bawah kemampuan sebenar.
5. Masalah pembelajaran:
a. Masalah pembelajaran ringan.
Pelajar dipulihkan dlm kelas biasa dan tidak
bersifat terlalu khusus.
b. Masalah pembelajaran kompleks.
Pelajar dipulihkan oleh guru pemulihan khas
secara lbh khusus dan terperinci.
6. Langkah2 pemulihan:
a. Kenalpasti pelajar. Boleh dilakukan melalui
ujian penilaian kefahaman terhadap
pembelajaran.
b. Analisis masalah pembelajaran. Kenalpasti
masalah dan kesan punca masalah.
c. Laksanakan pemulihan dlm kelas biasa.
d. Pantau perkembangan pelajar dan jika tidak
memberangsangkan laksanakan pemulihan khas.
e. Asingkan dan berikan xtvt bersifat bimbingan.
f. Pindahkan ke kelas biasa jika pelajar tlh berjaya
dipulihkan.
7. Contoh2 xtvt pemulihan:
a. Latihtubi.
b. Tunjukcara.
c. Bacaan tambahan.
d. Permainan dan rekreari.
Pengayaan
1. Definisi:
Xtvt utk mengukuh dan memperkembangkan pengetahuan, kemahiran, sikap dan nilai murni unit pembelajaran tertentu.
2. Kategori:
a. Pilihan pelajar.
Dilaksanakan secara tidak formal dan pelajar
bebas memilih sendiri xtvt sesuai dgn penglibatan
minima guru.
b. Pilihan guru.
Lebih formal dan terancang yg dipilih oleh guru
dgn tujuan utk mengukuhkan lagi pengajaran dlm
kelas.
3. Objektif:
a. Pendedahan kpd xtvt yg mencabar kebolehan
pelajar.
b. Menambah minat pelajar serta meningkatkan
pengalaman.
c. Menanam sikap berdikari dan memenuhi
masa dgn berfaedah.
d. Melatih sifat kepimpinan dan
mengembangkannya.
e. Mengukuhkan nilai positif.
4. Rasional:
Pelajar mempunyai tahap yg berbeza dari segi intelek, fizikal, minat dan emosi. Kecerdasan tinggi akan membolehkan pelajar menguasai pembelajaran dgn cepat. Pengayaan akan menambahnilaikan pembelajaran dan menghindarkan rasa bosan terhadap xtvt yg tidak mencabar minda mereka.
5. Prinsip dlm xtvt pengayaan:
a. Corak pembelajaran mestilah berbentuk xtvt
kendiri dgn penglibatan kumpulan atau individu
yg digarispanduankan oleh guru.
b. Xtvt mestilah menarik, mencabar dan
bersesuaian.
c. Mengandungi bhn pembelajran yg pelbagai yg
berkaitan dgn pengajaran dlm kelas.
6. Contoh xtvt:
a. Lembaran kerja.
b. Teka silangkata.
c. Menyambung huruf.
d. Projek kumpulan.
.
No comments:
Post a Comment