1. Tiga (3) sumber utama kurikulum :
i. Masyarakat
ii. Pelajar
iii. Mata Pelajaran
2. Empat (4) matlamat BASR :
1. Menguasai & menggunakan kemahiran2
asas Bahasa
2. Menekankan kemahiran bertutur
3. Menambah perbendaharaan kata
4. meningkatkan penghayatan akhlak mulia &
nilai2 murni
3. Dua (2) kepentingan objektif pengajaran
BA :
1. merancang peluang2 pembelajaran utk pel.
2. mengukur sejauh mn pelajar telah mencapai
obj. yg ditetapkan.
4. Dua (2) peranan guru dalam aktiviti
komunikasi dlm BAKSK :
1. Merancang aktiviti komunikasi
2. Pemudahcara/pembimbing
5. Aras kemahiran soalan penilaian dlm
Penilaian Kendalian Sekolah BAKSK
1. Pengetahuan
2. Kefahaman
3. Aplikasi
4. Analisis
5. Sintesis
6. Penilaian
6. Kandungan Kurikulum BASR :
1. Tema
2. Kem. Bhs
3. Sistem bunyi
4. Sistem tatabahasa & sorf
5. Senarai perkataan
6. Strategi P & P
7. Tiga (3) strategi P & P :
1. Pendekatan berpusat murid
2. Kepelbagaian Teknik
3. Kepelbagaian sumber bahan
4. Penggunaan tatabahasa yg tepat
8. Empat (4) Asas pemilihan perkataan dlm
Pengajaran bahasa :
1. Asas persamaan
2. Asas mudh
3. Asas faedah
4. Asas kebiasaan
9. Unsur2 yg membentuk pengetahuan
perkataan :
1. Murid faham maksud perkataan .
2. Murid menyebut perkataan dgn betul
3. Murid menulis perkataan dgn baik
4. Murid membaca
5. Murid melakukan aktiviti dgn pantas
10. Langkah2 Pengajaran Perkataan :
1. Sebutan contoh
2. Guru menulis perkataan
3. Menerangkan maksud perkataan
4. Aplikasi penggunaan
5. Ulang bacaan
6. Tunjuk kaedah penulisan
7. Tulis perkataan dlm ayat
8. Murid membaca perkataan
9. Murid menulis perkataan & maksud serta
ayat
11. Empat (4) kaedah menerangkan maksud
perkataan:
1. Situasi yg reality
2. Gabungjalin perkataan
3. Terjemahan
4. Penggunaan bahan
5. Teknik lakonan
12. Maksud Aplikasi Komunikasi :
Penggunaan ayat utk menyampaikan
maklumat.
13. Langkah2 dlm pengajaran komunikasi:
1. Memberi contoh
2. Tumpuan
3. Guru memberi Maksud ayat
4. Guru membuat perbandingan ayat
5. Guru memberi contoh utk pengukuhan
6. Latihan syafawi
7. Latihan menulis
8. Guru membuat pemantauan
14. Langkah Pengajaran Frasa & Morfologi :
1. Memberikan contoh
2. Penumuan & Penekanan
3. Menerangkan maksud
4. Struktur atau bentuk
5. Perbandingan
6. Pengukuhan
7. Persamaan contoh
8. Latihan secara lisan
9. Latihan secara tulisan
10. Ulangkaji
15. Maksud Objektif Pengajaran (OP) :
Satu penyataan yg perlu dicapai selepas satu2
sesi pembelajaran.
16. Kepentingan OP :
1. Arah & tujuan pengajaran
2. Memilih isi pengajaran
3. Memilih teknik & kaedah
4. Kenalpasti BBM & ABM
5. Panduan utk buat ujian
6. Membantu penyeliaan/pencerapan
17. Enam (6) Tahap domain kognitif menurut
Bloom:
1. Pengetahuan
2. Pemahaman
3. Penggunaan
4. Analisis
5. Sintesis
6. Penilaian
18. Enam (6) Tahap domain Psikomotor :
1. Pergerakan spontan
2. Pergerakan asas
3. Keupayaan pengamatan
4. keupayaan fizikal
5. Pergerakan kemahiran
6. Pergerakan kreatif
19. Lima (5) Tahap domain Afektif :
1. Menerima - bersedia
2. Membalas - respon
3. Menghargai – diri/orang lain
4. Mengurus – kelemahan/kelebihan
5. Membentuk perwatakan – mampu kawal
diri & perlakuan
20. Tiga (3) kepentingan aktiviti komunikasi
dlm pengajaran BA :
1. Pel. Dpt menggunakan bhs yg dipelajari
dlm situasi yg lain
2. Beri peluang kpd pel utk menggunakan
bhs yg dipelajari utk berkomunikasi
3. Membuka ruang kpd guru & pel utk
berkomunikasi semasa P & P
21. Tujuan aktiviti komunikasi :
1. Menyediakan latihan berbahasa
2. Meningkatkan motivasi pelajar
3. Pembelajaran semula jadi
4. Membentuk konteks pembelajaran
22. Dua (2) peranan guru dalam aktiviti
komunikasi dlm BAKSK :
1. Merancang aktiviti komunikasi
2. Pemudahcara/pembimbing
23. Pengertian PKSR :
Penilaian Kendalian Sekolah Rendah ialah
satu proses utk mengesan perkembangan,
kebolehan, kemajuan dan pencapaian murid
secara menyeluruh berasaskan kpd matlamat
KBSR.
Dikendalikan oleh guru di peringkat sekolah.
24. Tujuan PKSR :
1. Mengesan perkembangan pel. Secara
menyeluruh
2. Kenal pasti kekuatan & kelemahan pel.
3. ketahui keberkesanan pengajaran
4. Merancang & ubah sesi pengajaran
5. Buat tindakan susulan yg sesuai dgn serta
merta
25. Cara PKSR dilaksanakan :
1. Merancang
2. Membina instrument-buat JPU & bina
soalan
3. Melaksanakan penilaian
4. Merekod
5. Menganalisis maklumat (melapor)
6.Tindakansusulan – Pengukuhan/pemulihan
26. Tiga (3) cara penilaian dibuat:
1. Pemerhatian
2. Lisan
3. Tulisan
i. Masyarakat
ii. Pelajar
iii. Mata Pelajaran
2. Empat (4) matlamat BASR :
1. Menguasai & menggunakan kemahiran2
asas Bahasa
2. Menekankan kemahiran bertutur
3. Menambah perbendaharaan kata
4. meningkatkan penghayatan akhlak mulia &
nilai2 murni
3. Dua (2) kepentingan objektif pengajaran
BA :
1. merancang peluang2 pembelajaran utk pel.
2. mengukur sejauh mn pelajar telah mencapai
obj. yg ditetapkan.
4. Dua (2) peranan guru dalam aktiviti
komunikasi dlm BAKSK :
1. Merancang aktiviti komunikasi
2. Pemudahcara/pembimbing
5. Aras kemahiran soalan penilaian dlm
Penilaian Kendalian Sekolah BAKSK
1. Pengetahuan
2. Kefahaman
3. Aplikasi
4. Analisis
5. Sintesis
6. Penilaian
6. Kandungan Kurikulum BASR :
1. Tema
2. Kem. Bhs
3. Sistem bunyi
4. Sistem tatabahasa & sorf
5. Senarai perkataan
6. Strategi P & P
7. Tiga (3) strategi P & P :
1. Pendekatan berpusat murid
2. Kepelbagaian Teknik
3. Kepelbagaian sumber bahan
4. Penggunaan tatabahasa yg tepat
8. Empat (4) Asas pemilihan perkataan dlm
Pengajaran bahasa :
1. Asas persamaan
2. Asas mudh
3. Asas faedah
4. Asas kebiasaan
9. Unsur2 yg membentuk pengetahuan
perkataan :
1. Murid faham maksud perkataan .
2. Murid menyebut perkataan dgn betul
3. Murid menulis perkataan dgn baik
4. Murid membaca
5. Murid melakukan aktiviti dgn pantas
10. Langkah2 Pengajaran Perkataan :
1. Sebutan contoh
2. Guru menulis perkataan
3. Menerangkan maksud perkataan
4. Aplikasi penggunaan
5. Ulang bacaan
6. Tunjuk kaedah penulisan
7. Tulis perkataan dlm ayat
8. Murid membaca perkataan
9. Murid menulis perkataan & maksud serta
ayat
11. Empat (4) kaedah menerangkan maksud
perkataan:
1. Situasi yg reality
2. Gabungjalin perkataan
3. Terjemahan
4. Penggunaan bahan
5. Teknik lakonan
12. Maksud Aplikasi Komunikasi :
Penggunaan ayat utk menyampaikan
maklumat.
13. Langkah2 dlm pengajaran komunikasi:
1. Memberi contoh
2. Tumpuan
3. Guru memberi Maksud ayat
4. Guru membuat perbandingan ayat
5. Guru memberi contoh utk pengukuhan
6. Latihan syafawi
7. Latihan menulis
8. Guru membuat pemantauan
14. Langkah Pengajaran Frasa & Morfologi :
1. Memberikan contoh
2. Penumuan & Penekanan
3. Menerangkan maksud
4. Struktur atau bentuk
5. Perbandingan
6. Pengukuhan
7. Persamaan contoh
8. Latihan secara lisan
9. Latihan secara tulisan
10. Ulangkaji
15. Maksud Objektif Pengajaran (OP) :
Satu penyataan yg perlu dicapai selepas satu2
sesi pembelajaran.
16. Kepentingan OP :
1. Arah & tujuan pengajaran
2. Memilih isi pengajaran
3. Memilih teknik & kaedah
4. Kenalpasti BBM & ABM
5. Panduan utk buat ujian
6. Membantu penyeliaan/pencerapan
17. Enam (6) Tahap domain kognitif menurut
Bloom:
1. Pengetahuan
2. Pemahaman
3. Penggunaan
4. Analisis
5. Sintesis
6. Penilaian
18. Enam (6) Tahap domain Psikomotor :
1. Pergerakan spontan
2. Pergerakan asas
3. Keupayaan pengamatan
4. keupayaan fizikal
5. Pergerakan kemahiran
6. Pergerakan kreatif
19. Lima (5) Tahap domain Afektif :
1. Menerima - bersedia
2. Membalas - respon
3. Menghargai – diri/orang lain
4. Mengurus – kelemahan/kelebihan
5. Membentuk perwatakan – mampu kawal
diri & perlakuan
20. Tiga (3) kepentingan aktiviti komunikasi
dlm pengajaran BA :
1. Pel. Dpt menggunakan bhs yg dipelajari
dlm situasi yg lain
2. Beri peluang kpd pel utk menggunakan
bhs yg dipelajari utk berkomunikasi
3. Membuka ruang kpd guru & pel utk
berkomunikasi semasa P & P
21. Tujuan aktiviti komunikasi :
1. Menyediakan latihan berbahasa
2. Meningkatkan motivasi pelajar
3. Pembelajaran semula jadi
4. Membentuk konteks pembelajaran
22. Dua (2) peranan guru dalam aktiviti
komunikasi dlm BAKSK :
1. Merancang aktiviti komunikasi
2. Pemudahcara/pembimbing
23. Pengertian PKSR :
Penilaian Kendalian Sekolah Rendah ialah
satu proses utk mengesan perkembangan,
kebolehan, kemajuan dan pencapaian murid
secara menyeluruh berasaskan kpd matlamat
KBSR.
Dikendalikan oleh guru di peringkat sekolah.
24. Tujuan PKSR :
1. Mengesan perkembangan pel. Secara
menyeluruh
2. Kenal pasti kekuatan & kelemahan pel.
3. ketahui keberkesanan pengajaran
4. Merancang & ubah sesi pengajaran
5. Buat tindakan susulan yg sesuai dgn serta
merta
25. Cara PKSR dilaksanakan :
1. Merancang
2. Membina instrument-buat JPU & bina
soalan
3. Melaksanakan penilaian
4. Merekod
5. Menganalisis maklumat (melapor)
6.Tindakansusulan – Pengukuhan/pemulihan
26. Tiga (3) cara penilaian dibuat:
1. Pemerhatian
2. Lisan
3. Tulisan
salam, encik ada buat assignment utk subjek ni tak? boleh tak saya nk tgk rangka jawapan nya..terima kasih
ReplyDeleteterima kasih
ReplyDelete